Lehtien levikki Suomessa

Levikki on tärkeä mitta lehtialalla. Se auttaa lehtiä seuraamaan suosiotaan sekä tutkimaan kilpailua alalla. Se on myös paras kansainvälinen vertailuyksikkö lehtien menestykselle. Lehtien on selvitettävä levikkinsä usein myös mainostajia varten, jotta mainoksen näkyvyyttä voidaan tarkastella. Levikkiä voidaan tarkastella niin digi- kuin paperiversioidenkin suhteen, jotta saadaan mahdollisimman kokonainen kuva lehden suosiosta.

http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_kulttuuri.html tarjoaa tietoa lehtien levikistä Suomessa. Siellä näkyvät muun muassa Suomessa ilmestyvät lehdet, sekä suosituimpien sanomalehtien levikkiluvut. Suosituimmat ovat jo vuosia old-newspaper-350376_1280olleet Helsingin sanomat, Ilta-Sanomat ja Aamulehti, joiden kaikkien levikki on tosin viime vuosien aikana tippunut. Syynä voi olla Suomeakin vaivaavat taloudelliset vaikeudet ja työttömyys. Yksikään lehti ei ole kasvattanut myyntiään. Valtaosa kärjessä olevista lehdistä on helsinkiläisiä, mikä ei ole yllätys, koska väestö on hyvin keskittynyt pääkaupunkialueelle. Maaseutu ja pienemmät kaupungit eivät näy yhtä selvästi tilastoissa pienten väkilukujen vuoksi.

http://www.sanomalehdet.fi/sanomalehtitieto/levikki/suomen_10_suurinta_sanomalehtea_levikin_mukaan myös tarjoaa tietoa sanomalehtien levikistä. Tiedot sivuilla ovat yleiset Media Audit Finland Oy:n tarjoamat numerot. Sanomalehtien liiton sivuilta löytyy myös paljon muuta olennaista tietoa sanomalehtiin liittyen. Tietoa löytyy muun muassa jakeluun, mainontaan ja journalismiin liittyen. Sivusto on kätevä tietopankki.

Lisäksi http://www.aikakauslehdet.fi/levikit/ tarjoaa ajan tasalla olevaa tietoa aikakaus- ja yleisölehtien levikistä Media Audit Finland Oy:n tutkimustiedoilla. Tällä hetkellä, kuten myös useina menneinä vuosina, Yhteishyvä pitää kärkipaikkaa ylivoimaisesti muihin verrattuna. Myös Veronmaksajan Taloustaito, Aku Ankka, ET-lehti ja TV-maailma ovat todella suosittuja. Mielenkiintoista on, että osa suurilevikkisistä lehdistä, kuten ET-lehti ja TV-maailma, assosioituvat vanhempiin ikäluokkiin. Aikakauslehtien yleissivusto tarjoaa myös tietoa esimerkiksi lehdistä mediana sekä mainonnasta.

Sanoma- ja aikakauslehtien tilaaminen on vähentynyt maailman digitalisoituessa ja globalisoituessa. Uutiset etsitään mieluummin ilmaiseksi internetistä, ja kännykkä on pitkälti korvannut lehdet tylsien hetkien täyttäjänä, kuten bussimatkoilla ja odotushuoneissa. Lehdet koettavat pysyä ajanhermolla tarjoamalla digitaalisia versioita, joita voi lueskella esimerkiksi läppärillä. Näin ne pyrkivät pysymään mukana kuluttajan arjessa ja tarjoamaan uusia lukuelämyksiä.

Levikki on edelleen tärkeä menestyksen mittari lehtialalla, ja todennäköisesti säilyy sellaisena vielä pitkään – joskin digitaalisessa muodossa. Lehdet seuraavat lukijaa.

Author: admin

Share This Post On